کد خبر : 4497
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 8 دسامبر 2020 - 9:38

کدام مدار؟ کدام فروپاشی؟ 

کدام مدار؟ کدام فروپاشی؟ 

آقای فروغی! مدیر شبکه سه تلویزیون سلام حرف‌های شما درباره آقای عادل فردوسی پور را شنیدم. بنظرم ریشه‌ی این سخنان غیرکارشناسی و البته تصمیم غلط، پیش فرض‌های معیوب هست و برای ثبت در افکار عمومی، لازم است آنها را به چالش کشید.  دیر زمانی‌ست مدارِ تلویزیون با خطوط فرضی، سلیقه‌ای و متصلب تعریف نمی‌شود. این

آقای فروغی!
مدیر شبکه سه تلویزیون
سلام
حرف‌های شما درباره آقای عادل فردوسی پور را شنیدم. بنظرم ریشه‌ی این سخنان غیرکارشناسی و البته تصمیم غلط، پیش فرض‌های معیوب هست و برای ثبت در افکار عمومی، لازم است آنها را به چالش کشید. 
دیر زمانی‌ست مدارِ تلویزیون با خطوط فرضی، سلیقه‌ای و متصلب تعریف نمی‌شود. این مدار برآیند اجماع اهل فن و دانش در رسانه است و زمانه‌ی نگاه تجویزی و دستوری برآمده از اتاق‌های دربسته به سر آمده است. آنچه شما نگران آن بودید فروپاشی صدا و سیما نبود، بلکه استخوان ترکاندن یک رسانه‌ی مخاطب محور بوده است که به اشتباه، سد آن شدید.
 بله قربان‌گو نبودن یک مجری-مولف ترسناک نیست. صداوسیما آنجا باید نگران باشد که‌ در یک جامعه‌ی ریشه‌دار، آرایش مجریان مرد و لفاظی‌های بی‌مایه ملاک ارتباط قرار می‌گیرد. 
شاید بی‌خبرید، محبوبیت و تخصص دو ملاک مهم برای تلویزیون است. چون وظیفه‌ی ذاتی یک رسانه‌ی بالغ، اقناع مخاطب و اعتبار بخشی به آدم‌های با عزت نفس است. اگر تلویزیون اعتبار می‌خواهد حتما به آدم‌های مطیع نیاز ندارد. 
تلویزیون جزیره نیست و حتی صاحب رسانه، صلاحیت قضاوت درباره‌ی کج‌روی عموم را ندارد. رسانه وقتی رسانه‌ی عمومی است که برآمده از فهم عموم باشد وگرنه حتی یک پادکست گمنام به آن شرف دارد. زمانه‌ی قیم مآبی سیگنالی به سر آمده است. حالا میلیاردها نفر به کمک ارتباطات افقی، فیلتر، انتخاب و ارزش‌گذاری می‌کنند و تلویزیون دیگر قاب شیشه‌ای بی‌رقیب نیست، بلکه یک قاب قدیمی لابلای دیگر قاب‌هاست و خوشبختانه ملاک تعیین خیر و شر، کارمند فلان شبکه نیست. 
باخبرید بقالی‌ها و یخچال‌های بلندقامت سوپر مارکت‌ها هم برچیده شده‌اند و حالا مراکز خرید برای خرید دستمال کاغذی هم فرصت تمیز و انتخاب داده‌اند. 
مدت‌هاست پیام تلویزیون، آش خاله نیست و دیگ های زیادی می‌جوشند. اگر دغدغه‌ی صداوسیما دارید از رقبای بی‌تابلو اما معتبر بترسید. 
بی‌تردید فهم عمومی، خط‌کش بردار و تلویزیون برج عاج نیست و دیگر نمی‌توان پرسش‌های جدید مخاطبان را با پاسخ‌های قدیمی از میدان به در کرد، چه برسد به اینکه از اساس، کمر به حذف سوال بست. 
حالا دیگر تلویزیون ملکِ طلقِ مدیر، حتی صاحبِ تلویزیون هم نیست. متعلق به مخاطبان است. مخاطبانی که محبوبیت، احساس‌شان را نوازش و حرف کارشناسی، عقل و منطق‌شان را سیراب می‌کند.
خلاصه کنم، عادل فردوسی پور مظلوم‌نما نیست، مظلوم است. چون محبوب، کاربلد، محجوب و شریف خوانده، جواب شما را مثل خودتان نداد و نرفت. یک گوشه نشست، نوشت و ترجمه کرد.
خاک نپاشید.
اشتباه کردید. 
زحمت ساختید و لوگوی شبکه سه را بی‌جان کردید. 
راستی با همین پیش فرض ها، غصه می‌خورید که چرا مدیریت فضای مجازی با شما نیست؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.