نوآموزانی که در سال تحصیلی جدید به کلاس اول می‌روند باید تحت پوشش طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری بنای زیبا؛گروه آموزش و پرورش: کرونا در کشورها، زندگی‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و آموزش و حواشی آن از این تأثیر بی‌بهره نبوده است؛ مدارس از اول اسفند تعطیل شد و آموزش از طریق تلویزیون و فضای مجازی پیگیری شد. امتحانات هم به جز پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت مجازی برگزار شد.

سال تحصیلی قرار است از پانزدهم شهریور آغاز شود و سناریوهای مختلف آموزشی هم متناسب با وضعیت قرمز، زرد و سفید شهرها و استان‌ها مطرح است اما یک اقدام وجود دارد که نمی‌توان مجازی برگزار کرد و باید حضوری باشد و آن هم سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان است.

اما این سنجش چیست و چرا باید اجرا شود؟ آیا در اجرای آن، ضرورت وجود دارد؛ در این گزارش به جزئیات طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و دلیل اجرای آن می‌پردازیم.

چرا طرح سنجش باید اجرا شود؟

اجرای طرح سنجش بر اساس قوانین فرادستی شامل مصوبه هیأت وزیران به شماره ۱۷۷۷۱٫۱۲۷۴۷۲ مورخ نوزدهم اسفند سال ۱۳۷۵، اهداف و وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطابق اساسنامه مصوبه مجلس شورای اسلامی و و قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور جزء ۳ بند ه ماده ۱۹ اجرا می‌شود.

البته حرکت در راستای استانداردهای آموزشی بین‌المللی مبنی و تشخیص به موقع کودکان در معرض خطر جهت سازماندهی برنامه‌های آموزشی، جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور از طریق تشخیص به موقع مشکلات کودکان و ارتقای وضعیت بهداشت، پیشگیری و شاخص‌های بهداشتی جامعه و در نتیجه حرکت در جهت توسعه و ترقی کشور از دیگر دلایل ضرورت اجرای طرح سنجش است.

اهداف برنامه سنجش

هدف از اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان چیست؟ در این خصوص ۷ هدف ذکر شده است:

۱- پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها

۲- کمک به بهبود کیفی آموزش و کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی

۳- بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند

۴- تهیه شناسنامه سلامت الکترونیکی برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی و خانوادگی به منظور استفاده در برنامه‌ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد نوآموزان

۵- ارائه توصیه‌های بهداشتی، آموزشی و روانشناختی به والدین و نوآموزانی که از مشکلات جزئی رنج می‌برند.

۶- بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم کردن زمینه‌های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی

۷- کمک به اولیای دانش‌آموزان به منظور صرفه‌جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی که این امر با متمرکز کردن تمامی عوامل اجرایی در پایگاه‌های سنجش تحقق می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :